Vad är ett bibliotek?

Åkte ner till Sjöbo bibliotek för att låna ett par romaner av Moa Martinsson. De både fanns och fanns inne.

Lite förvånad blir jag, varje gång.

För det är många böcker som varken finns inne eller ens finns på biblioteket, numera. Same procedure as last year? Same procedure as every year! så att säga.

När jag nu var nere på biblioteket så stod där – ännu en gång – för ännu ett år – ett några meter långt bokbord med biblioteksböcker till försäljning. Som en annan loppis!

Ett bibliotek ska köpa in, förvara = bevara och låna ut böcker, enligt min enkla mening. Inte sälja ut beståndet! Hur många böcker kan ett bibliotek sälja innan det inte längre förtjänar benämningen bibliotek?

Följande krönika skrevs för rätt många år sen nu. Den är aktuell fortfarande, minst lika mycket idag som då.

Tyvärr. Tyvärr!

_____________________________________________________________

Plötsligt kan jag sitta hemma vid datorn, koppla in mej på internet (adress: http://opac.sjobo.se/) och se vilka böcker som finns tillgängliga på huvudbiblioteket i Sjöbo och biblioteksfilialerna i kommunen. (Observera ordet ”tillgängliga”! Återkommer till detta…)

En av bokhyllorna i vårt eget bibliotek.

Biblioteket har alltså lagt ut sin katalog på ”nätet”. Ännu så länge kan man inte låna/lägga undan en bok per dator men senare i höst så ska det gå det också. Ännu så länge kan man inte heller, såvitt jag förstår, knappa sej vidare till biblioteket i Malmö ifall boken inte skulle vara (här kommer ordet igen) tillgänglig i Sjöbo, men det är nog bara en tidsfråga.

Bekvämt och bra. Det gladde mej verkligen, men säg den glädje som varar…

Vid många av de biblioteksböcker som intresserar mej har Sjöbo bibliotek skrivit följande: ”Det finns inga exemplar av denna bok tillgängliga”.

Detta, har jag inhämtat, kan ha tre förklaringar: 1) Boken har kasserats för att den blivit gammal och sliten, 2) Boken är stulen, 3) Bibliotekspersonalen har bedömt att boken är en hyllvärmare – har inte lånats på ett antal år – och har därför gjort sej av med = sålt boken.

Det sistnämnda är skandal!

Ännu argare blir jag när jag åker ner till biblioteket i Sjöbo och ser bokbordet: nu pågår en ny utförsäljning av bibliotekets bokbestånd. Pris: en femma per bok. När jag med ojämna mellanrum tagit upp den skandalösa bokförsäljningen med bibliotekspersonalen så har man alltid ett ordrikt försvar till muns:

Böckerna tar plats, ingen läser dom ju, det blir alldeles för dyrt att hyra ett lagerutrymme för gamla böcker och då ska ju personalen gå och hämta böckerna i lagret – det har man inte tid och råd med.

Skorna skaver och samvetet gnager, förstår jag. Biblioteket försvarar sin sjuka moster.

Varken bibliotekarierna eller jag har en aning om vilka författare och/eller böcker som kommer att vara viktiga och väsentliga om 20-15-10 eller ens 5 år. Den som kan veta det är möjligen Gud men han jobbar väl inte på biblioteket i Sjöbo?

Har ni problem med utrymme, brukar jag säga till bibliotekarierna, så deponera böckerna hemma hos mej. Sen kan låntagarna slå mej en signal.

Att sälja ut Sjöbos och Sveriges bokbestånd är och förblir en skandal och ett brott gränsande till stöld och häleri. (Förlag och författare har faktiskt sålt sina böcker till biblioteken för att Sveriges invånare ska kunna låna böckerna. Är det då lagligt – rent juridiskt – att sälja böckerna? I vilket fall är det omoraliskt.)

En av deckarhyllorna (den danska,  norska och finska) i vårt eget bibliotek. 

Motstånd mot ovanstående kan man göra på flera sätt. Så fort man på en bibliotekshylla upptäcker en bok som har stått där länge eller är för ”gammal” – låna den! Struntsamma vilken bok! Struntsamma om du ska läsa boken eller inte! Låna den – så boken kommer med i utlåningsstatistiken.

Om du letar i bibliotekskatalogen och får syn på det oförskämda meddelandet ”Det finns inga exemplar av denna bok tillgängliga” – beställ boken! Återigen: struntsamma vilket bok och om du tänker läsa den eller inte!

Detta kostar ingenting för låntagaren. Däremot är det knappast gratis för kommunen/biblioteket. Det kan vara ett bra sätt att påpeka att det – lika väl som att hyra en lokal för ”lagerböcker” – kostar pengar att beställa böcker från länsbiblioteket i Malmö, UB i Lund, KB i Stockholm, bibliotek i övriga Sverige och faktiskt övriga världen.

Bibliotekarien i Sjöbo måste alltså beställa boken per dator eller post. En bibliotekarie i t ex Malmö måste läsa beställningen och hämta boken, packa och skicka till Sjöbo. Där bibliotekarien tar emot boken, skriver och skickar ett kort till dej och meddelar att den kommit.

Skulle detta bli billigare och ta mindre tid? Handlar det om något annat än att flytta kostnader och tid från ett konto till ett annat, från en kommun till en annan?

Senast har biblioteket också börja sälja ut sina tidskrifter. Ännu värre. Till formen är tidskrifter och böcker likvärdiga i mina ögon (innehållet kan vara lika bra och väsentligt eller lika dåligt.) Problemet är att tidskrifter går inte att beställa från ett annat bibliotek. Sålt är för evigt förkommet.

Extra sur blir jag förstås när jag märker att Sjöbo bibliotek gallrat bort några av av mina böcker. Bl a ”Invandrad musik” – fortfarande den enda boken som skrivits om detta ämne i Sverige. Personligen tycker jag att biblioteken i Sjöbo kommun har behov av så många böcker som möjligt om invandrare och kultur.

Men jag är i gott sällskap. Bland de svenska författare vars böcker gallrats bort från Sjöbo bibliotek kan nämnas Selma Lagerlöf, Hjalmar Gullberg, Vilhelm Moberg, August Strindberg, Lars Forssell, Stig Claesson, Katarina Frostenson, Gunnar Harding…

Till sist:

Om det nu skulle vara en så bra idé att sälja ut de delar av kommunens kulturinköp som blivit inaktuella för att kommuninvånarna inte visar intresse för dem, så varför inte börja sälja ut konsten också? En trappa ner i biblioteket, brevid utställningshallen, hänger ett konstverk lite i skymundan. Kan inte vara många som tittar på det, så skulle inte jag kunna få köpa konstverket? För en hundring…

(Krönika i Ystads Allehanda 2000)

Ännu en bokhylla i hemmabiblioteket. Snapshots: Bengt Eriksson.

PS. Numera, alltså år 2011, tar bibliotek betalt för bokbeställningar: 10 kronor per bok.

4 svar till “Vad är ett bibliotek?

  1. Det är synd att du inte pratat mer med personalen på ditt bibliotek och fått reda på mer fakta. Bibliotekspersonal är inte onda varelser bara för att de måste gallra 🙂

    Har du funderat på hur många nya böcker ditt bibliotek köper in? För att det ska kunna fungera måste biblioteket gallra – annars skulle man behöva bygga ut en gång i halvåret ungefär. Gallring kan ske av böcker som biblioteket har för många av, böcker som getts ut i nyutgåva (som biblioteket köpt in istället), inaktuell litteratur (datorhandböcker åldras rätt fort tex), trasiga böcker men såklart även av andra skäl. Prata gärna med ditt bibliotek om du undrar över en särskild titel som ligger på det där loppisbordet.

    Eftersom biblioteket måste gallra – visst är det bättre att du kan köpa dem än att böckerna kastas?

    Alla böcker som tryckts på svenska i Sverige finns bevarade på Sveriges tre depåbibliotek, Kungliga biblioteket är ett av dem. I de flesta fall går de att låna via ditt eget bibliotek – ett sk fjärrlån. Prata gärna med ditt bibliotek om det.

    ”Inte tillgänglig” betyder i normalfallet att den är utlånad.

    Avgiften som ditt bibliotek tar ut för beställningar är något som kommunens politiker bestämmer över och inget personalen gläder sig över att ta ut. Pengarna går oftast till inköp av böcker å andra sidan.

    Gilla

  2. erikssonskultur

    Från din bibloteksutsikt är det kanske förståeligt, eller kanske inte, att du försvarar dagens bibliotekspolicy. Men det du skriver är inte helt sant.

    För det första så behöver biblioteket/n inte alls gallra ut böcker (med möjliga undantag för dubletter, men också detta är tveksamt, eftersom böcker har en tendens att få fötter på biblioteken); det man borde göra t ex i Sjöbo är att satsa pengar på ett lager för att förvara böcker som inte så ofta lånas ut. Mitt förslag – att böckernas skulle deponeras hos mig – var inget skämt, samtliga utgallrade böcker från Sjöbo bibliotek de senaste 10 till 15 åren skulle få plats hemma hos mig.

    Det stämmer inte heller, för det andra, att man så säkert kan låna en bok från ett depåbibliotek. Det finns exempel t o m på skånska böcker, eftersom jag bor i Skåne, som gallrats ut på så många bibliotek att man inte ens kan fjärrlåna dem längre. De finns nämligen bara i ett enda ex, i hela landet! Och det behöver inte ens vara ett depå/universitetbibliotek som det enda exet finns på. ”Plikt” i ordet pliktexemplar kan oftas sättas just inom citat.

    Utförsäljningen av biblioteksbeståndet är en del i omvandlingen av folkbiblioteken till allt mer kommersiella bibliotek: inte bibliotek där man bevarar och lånar ut värdefull litteratur utan låne- och besöksmaximerande bibliotek. En del på vägen mot privatisering av bibliotek. Detta tycker jag att man också som biblioteksanställd borde motverka.

    Att man börjat ta betalt – inte på alla bibliotek men många – för fjärrlån är ett led i ovanstående. Fem eller tio kronor må vara lite pengar, femma för femma och tia för tia. Men när allt fler böcker måste fjärrlånas får man gånga de fem respektive tio kronorna många många många gånger. Det hindrar fjärrutlåning = läsning av böcker som inte finns på det lokala biblioteket (bl a för att de gallrats ut).

    Allt det du skriver = undervisar mig i… jag vet det. Jag är inte okunnig. Jag skriver om det känner till. Och jag kan tillägga att ingen på ”mitt” bibliotek någonsin klagat på de fakta som finns i mina texter, där finns nämligen inte så mycket att klaga på. Däremot uppskattas inte alltid mina åsikter.

    Liksom du inte uppskattar dom. Men underskatta därför inte det jag skriver, underskatta inte mig. Du har ju inte heller redovisat något faktafel i min text från år 2000 – aktuell fortfarande och ännu mer.

    Gilla

  3. Ursäkta den undervisande tonen men ditt första inlägg gav inte intrycket av att du visste om dessa fakta.
    Och nej faktadiskussionen har jag inte gått på eftersom det inte är det detta handlar om. Detta handlar om att du har en annan åsikt om vad bibliotek ska vara. Jag tolkar dig som att du vill att alla bibliotek ska vara arkiv. Biblioteken har inte i uppdrag att vara arkiv. Bibliotekslagen : http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1996:1596

    Dessutom, om jag hade uppskattat dina åsikter hade jag ju tyckt likadant, eller hur? Jag respekterar dina åsikter men som du märker har jag andra. 🙂

    Gilla

  4. erikssonskultur

    Ett bibliotek som inte är ett arkiv är inte längre ett bibliotek, för då finns inget att låna ut och läsa. Det kan vara ett större eller mindre arkiv men ett bibliotek är alltid ett arkiv.

    Du bortser ifrån att mina åsikter – självklart – bygger på fakta, nämligen att vissa böcker genom utförsäljning reducerats till så få exemplar att det inte går att fjärrlåna dem. De måste läsas på plats, säg i Lund eller Stockholm. Odemokratin ökar.

    Skapa ett system så att det görs möjligt att fjärrlåna alla böcker som biblioteken en gång köpt in – då först ska jag fundera på att ändra min faktabaserade åsikt om bibliotekens utförsäljning av böcker = utarvning. Men inte förrän då.

    Den av- snarare än utveckling som svenska bibliotek idag utsätts för idag är en kommersialisering av läsandet/lånandet som gynnar en privatisering av folkbiblioteken.

    Gilla

Lämna en kommentar