I deckarhyllan: Gretelise Holm

Gretelise Holm
Møgkœllinger
(Lindhardt & Ringhoff)

När det gäller deckare från Danmark så vet ni att jag inte kan vänta tills böckerna eventuellt kommer på svenska utan kastar mig genast över dem på danska. Som Gretelise Holms nya krimi, ”Møgkœllinger”, med den nu pensionerade journalisten och amatördetektiven Karin Sommer.

Första kapitlet – jag upprepar: första kapitlet! – är den bästa inledning på en kriminalroman jag läst på år och dag: välskriven, spännande, otäck och realistisk. Platsen är en dansk folkhögskola, där det festas och flirtas med mera, inte minst mellan lärare och elever.

Nej stopp nu, härom veckan fick jag ju skäll för att ha avslöjat för mycket av en deckarintrig. Så jag håller mig till informationen på omslaget: En kvinnlig högskoleelev mördas och en lärare ställs inför rätta.

Men frågan är: Skyldig eller oskyldigt dömd? I en parallellberättelse börjar någon eller några (en kvinna eller flera?) att skrämma, förnedra och avliva män som hämnd för alla våldtäkter på kvinnor.

Förhållandet mellan kvinnor och män – eller båda könens förhållande till ”møgkœllinger” (det vill säga skitkärringar) – är tråden som binder ihop
Gretelise Holms krimi. Hon har, som alltid, skrivit en egenartad kriminal- och samhällsroman.

Människans sexualitet lyfts fram i pluralformer, på gott och ont. Vad som är gott = acceptabelt respektive ont = inte acceptabelt får läsaren avgöra; jag, du och vi alla. Ingenting skrivs på våra näsor.

Vilket är ovanligt och får samhällsskildringen att bli extra stark.

Vad gäller kriminalintrigen så placerar sig inte ”Møgkœllinger” i toppen av hennes produktion, men Gretelise Holm håller en så hög nivå att den nya deckaren ändå är bättre än det mesta i kriminalutgivningen.

(Ystads Allehanda 2010)

Lämna en kommentar