Bob Dylans mindre kända bästa

dylankonsertDet är ju alldeles uppenbart att jag skulle

ha gått på någon av Dylan-konserterna när

Bob var i Sverige nu senast. Så många samstämmiga recensenter kan väl ändå inte

ha fel?

 

För att trösta mig något gick jag in på Spotify och satte ihop en spellista med rubriken ”Dylans mindre kända bästa”. Bob Dylan har ju rätt igenom karriären gjort så många så bra låtar som aldrig blivit så hörda och så kända, inte minst för att han själv ibland nonchalerat låtarna och inte ens tagit med dem på något studioalbum utan låtit inspelningarna ligga kvar på en hylla i arkivet.

 

Vill du höra min spellista med ”Dylans mindre kända bästa” så klicka och lyssna. Jag gjorde förresten listan i två varianter, den föregående är min egen  – vill du lägga till låtar och bygga ut listan så välj ”Dylans mindre kända bästa öppen lista” istället.

 

Fast kom ihåg: det är Dylans mindre kända bästa låtar som gäller!

 

8 svar till “Bob Dylans mindre kända bästa

  1. Obegripligt att ingenting från New Morning fanns med. Det åtgärdade jag genom att lägga till Time passes slowly, Winterlude och Went to see the gypsy. Nu är spellistan bättre!

    Gilla

  2. Paul Frigyes

    Väldigt konstiga val från både Blood on the tracks och Empire burlesque. Clean cut kid? Han klarar inte den där stökiga grabbrocken öht, det är bara en politisk pamflett.
    Och från i övrigt fantastiska slow train coming skulle det förstås vara ”where are you tonight?” inte ”do right…”
    Men ”Country Pie” från min favoritDylanplatta Nashville Skyline är inte bra. Och i duetten med Cash försöker Dylan och Cash bara artigt hitta varandra men lyckas inte samlas i en gemensam känsla. Allt annat på plattan är bätte, Hela skivan andas behärskad medryckande sorg, som den kongenialt gestaltas i Tell me it isnt true.

    Gilla

  3. mediaimorronidag

    Anders P: Helmiss. Tack!

    Paul Frigyes: Du har förstås rätt, i dina öron. Och jag har förstås rätt, i mina. Det är därför det finns två ”mindre kända bästa”-listor på Spotify. För att missnöjda ska kunna lägga till och kanske sudda bort också? Gör det!

    Finns det ens två människor i världen som skulle sätta ihop två bästa-listor, som har samma Dylan-favoriter? Inte minst det är ett bevis för hans styrka som sångpoet och artist.

    Gilla

  4. Wow, Bengt! egna kultursidor,
    elegant o bra jobbat! en Dylan-lista via spotify.

    Visste inte att det gick att göra så – att ens egna listor kan göras tillgängliga, via en blogg el länk.
    Måste lära mig tekniken.

    Jag häpnar över vad som finns, när det gäller ljud o bild – vad som går att göra!
    Vilken frihet!

    Kul att du är bekant med Anders Mildner. Känner honom genom mina barn.. och från Urkult-festivaler.. ( han har ett ställe däruppe )

    Gilla

  5. förresten, Anders Mildner är inte den person jag tänkte på. Bara efternamnet stämde… OK

    Gilla

  6. Antar att definitionen på ”mindre kända” inte är huggen i sten. Jag la till The Groom’s Still Waiting At The Altar, Blind Willie McTell och If You See Her, Say Hello.

    Gilla

  7. Kanske skulle motivera:

    The Groom’s Still Waiting … är ju från Dylans kristna period som rent allmänt inte var hans bästa tid. Men här har han lite samma energi som under Rolling Thunder-tiden, och i kombination med den fungerar de predikande texterna ypperligt. Jag lade för övrigt till Foot of Pride, överbliven från Infidels, som är nästan lika kraftfull trots betydligt snällare (80-tals-)produktion.

    Blind Willie McTell är en av hans absolut bästa låtar och vi har fortfarande inte fått någon riktigt bra förklaring till varför han inte tog med den på Infidels.

    If You See Her, Say Hello är kanske inte precis okänd men i vilket fall en av de vackraste.

    Gilla

  8. erikssonskultur

    Känt för någon är förstås ”känt” för någon annan, liksom okänt och ”okänt”. Så bara lägg till. Foot of Pride ska jag själv genast gå in och lyssna på…

    Gilla

Lämna en kommentar