I CD-spelaren: Rolf Carlsson

Rolf Carlsson
Fina dagar
(Riverside)

Rolf Carlsson är både veteran och doldis. Han har gjort en rad plattor men blev mest uppmärksammad när han 2002 deltog i Melodifestivalen.

Sjunger och spelar alla gitarrer på nya albumet. Mycket bra! Också de egna låtarna är bra.

Fast många gör ju bra låtar. Och det är problemet: den överbefolkade genren sångpoesi. Ja, Räkna själv upp artister som sjunger på svenska och blandar rock med amerikansk folksång och lite country.

Albumet ”Fina dagar” har snurrat flera gånger i CD-spelaren och varje gång började – och slutade – likadant.

Ingen dum låt, tänker jag om ”Ett hem på jorden”, ”Allt jag ville ha” och titelspåret. Men så tappar jag intresset och börjar göra nåt annat.

Bra men inte speciellt, eget och personligt. Det saknas nånting som sticker ut och griper tag: en avvikande melodi, ett par fyndiga rimord, något apart instrument.

Vid ”Här blir jag kvar” lyssnar jag till på nytt. Den har lite av det där personliga.

(Ungefär så i YA/KB/TA 2012)

Lämna en kommentar