Mikael Wiehe-lådan

Mikael Wiehe
Aldrig bli som ni
Sånger och synvinklar
Bok (Ordfront) och CD-box (Warner)

När sångpoeten blir gammal eller i alla fall äldre så ger han ut en coffee table-bok. De senaste åren har det kommit flera exempel på det och Mikael Wiehe slår på ännu större: praktverket ”Aldrig bli som ni” finns både som separat bok och som en del av en skivbox med 16 CD!

Hur ska man läsa boken? Alldeles för stor och tung att ha i sängen vid liggdags så man får väl sitta rätt upp och ner på en stol vid ett bord då, bläddra, titta och läsa.

Formatet är som en LP-skiva. Massor med foton i färg och svartvitt från Wiehes hela karriär. Och även före, ett tidigt foto är daterat 1960. Där syns pojken Mikael i kortbyxor och med en akustisk gitarr i hand.

Åsa Linderborg skrev förordet och här finns också en intervju med Wiehe om hans textskrivande. Intervjun ”måste ha gjorts 1989 i en tidning som jag inte har namnet på av en journalist som jag inte minns”, påstår Wiehe.

Vem försöker han lura? Det är förstås Wiehe som intervjuat sig själv. Bäst så! Fast det har blivit en nära och bra egenintervju med Mikael Wiehe som (sång)poet, vilket han inte vill kalla sig men det gör jag ändå!

För övrigt kan boken liknas vid ett uppförstorat CD-häfte med låttexter samt längre och kortare kommentarer. Mikael Wiehe är en lika engagerad som engagerande historieberättare, det vet alla som hört hans mellansnack på scen. Han hade också kunnat bli författare.

Kommentarerna handlar om före, under och efter; om utgångspunkten, de tankar och den händelse som låttexten växte fram ur, det kan handla om inspelningen eller något efterspel, ett resultat av låten. Wiehe drar sig inte, som alla också vet, för att både reta och roa, irritera och kritisera.

Eftersom jag bor där jag bor, i Sjöbo kommun, så uppskattar jag särskilt berättelsen om en dansk taxichaufför från Sjöbo som sa åt kommunpolitikern Sven-Olle Olsson att genast stiga ur taxin.

Ungefär hälften av spåren på de 16 CD-skivorna är tidigare outgivna: alternativa tagningar och live-inspelningar men också aldrig tidigare utgivna låtar. Att höra så tidiga inspelningar á la Simon & Garfunkel som ”Rosie” och ”Louise” (1968-70) känns som att smygkika i en gammal dagbok. ”Kontaktförsök (Ursäkta en yngling)”, skriven senare på 70-talet till Kabaré Fredagsbarnen, har en fräck text om kärlek. (Det vill säga sex!)

Mikael Wiehes praktbok har prissatts så föredömligt lågt att den inte kostar mer än en roman. Men vilka ska köpa cd-boxen, där priset kan ligga kring 1 400 kronor? Har Wiehe så fanatiska fans? Kanske årets skivjulklapp…

Ja, det är ju upp till er, det behöver inte recensenten bry sig om. Men jag vill gärna framföra ett par önskemål. Skulle inte Mikael Wiehe kunna skriva en novellsamling? Det tror jag kunde bli riktigt bra. Dessutom önskar jag att de mest udda spåren från CD-boxen, när/om den sålt slut, ges ut på en egen CD. Pris: sådär en hundring.

(Kvällsposten 2010)

Lämna en kommentar