Sommarrapport från Hornstull: OK Star Orchestra

Slank ner på Lasse i Parken igår kväll för ett glas vin och för att kolla OK Star Orchestra som jag hade ett minne av i huvet att jag borde ha hört för längesen men jag har missat dom. Tyvärr.

OK StarVet inte varför det blivit så – det beror väl på att det trots nedladdning ges ut hur mycket skivor som helst och tala inte om alla nya band som startas, startas och startas – men att det var ett mistag begrep jag ju när jag såg och hörde OK Star Orchestra på scen.

Hade fått syn på en affisch nånstans där det stod att OK Star Orchestra spelar instrumental afro. Nja, vill jag säga.

OK Star Orchestra – med sättningen två elgitarrer (ska det väl vara, men den ena blir liksom en elbas ibland), trummor, bastuba, saxofon och dragspel – spelar mycket mer än afro.

Visst man kan väl säga att den musikaliska grunden är en mjuk form av gammelafro, ibland på gränsen till reggae. Där finns även diverse influenser från, tyckte i alla fall jag att jag hörde i går kväll, såväl 60-talets instrumentala gitarrband typ The Shadows som lite Balkan och tango och Ry Cooder kan nog anas också.

Sååå mycket influenser blandas sååå väl att det blir sååå personligt och egentligen bara löjligt att leta rötter med öronen.

Och sååå lågmäld musiken var. Och ändå påträngande, på det viset att det ju var stört omöjligt att inte lyssna. Sååå många svängande rytmer i det mjuka, stilla, tysta.

Men kanske det lågmälda berodde på omgivningen? Att Lasse i Parken allt mer verkar bli arvtagaren till Tantos nerbrunna folkets park – en musikscen utomhus mitt bland folk och hus, ett slags kvartersscen för oss som bor tvärs över gatan.

Och då kanske det måste spelas tyst? Fast vete tusen, för om nån vecka cirka ska Kebnekajse också spela på Lasse i Parken-scenen – och det kan väl inte bli tystlåtet, eller?

Cobra SessionsI alla fall, live-spelande OK Star Orchestra fick mig att begripa att nu gäller det att strax också lägga öronen på debutalbumet ”Cobra Sessions” (Dreamboat) som kom tidigare i år.

OK Star Orchestra kan förstås provlyssnas på MySpace och att döma av MySpace-sidan så har orkestern alltså vuxit från tre medlemmar vid starten till sex idag.

Lämna en kommentar