Release för Olav Gerthel-boken

Så var releasen av Susanne Gerthels och min bok ”Från Mozart till Vårvisan. Olav Gerthel” (Arx förlag) avklarad. Sång, musik, signering och nåt att dricka i lördags utanför och i Teatermuseet i Malmö plus att museet samtidigt öppnade sin utställning om opera-, operett- och vissångaren Olav Gerthel.

Jag, Susanne och sångaren liten

Jag, Susanne Gerthel och sångaren Tommy Juth som vid releasen av boken framförde melodier och texter av Olav Gerthel.                       Foto: Hanserik Tönnheim (Arx förlag). 

JKag Susanne signering liten

Signeringsdagsdags. Också foto: Hanserik Tönnheim.

Här följer ytterligare ett litet avsnitt ur boken, själva avslutningen med ett förslag och en uppmaning till Malmö stad.

Har du kvar några skor
efter pappa?

”Nej”, svarar Susanne Gerthel. ”Det har jag inte. Men teatern har kanske några skor som han använt. Jag vet att det fanns kvar en dräkt efter pappa, den var med 1985 när jag gjorde Olav Gerthel-utställningen på Stadsteatern. Jag får be Lennart Holmgren att se efter om det kan finnas ett par skor.”

Min fråga föranleddes förstås av att jag saknar – och efterlyser – Olav Gerthels skor i den offentliga utsmyckning med titeln ”The Way To Go” som konstnären Åsa Maria Bengtsson svarar för på Davidhallsbron i Malmö. Utsmyckningen är ett minnesmärke över nitton Malmöartister från varierande tidsperioder och sceniska yrken. Davidhallsbron kantas av lika många par skor som gjutits i brons med – inte i samtliga fall men oftast – artisternas egna skor som förlaga. Titeln ”The Way To Go” syftar både på att bron är ett gångstråk för Malmös invånare och på artisternas röda matta – deras entré på scenen.

På bägge sidor av Davidhallsbron står bronsskor som hyllningar till Trolle Rhodin, Harry Arnold, Hector El Neco, Sixten Ehrling, Gören frau Hyllie, Olga Hellquist, Julian Kindahl, Carl-Gustaf Kruuse af Verchou, Edvard Persson, Nils Poppe, Leif Uvemark, Östen Warnebring, Bo Widerberg, Oscar Winge, Naima Wifstrand, Eva Remaeus, Gudrun Brost, Git Gay och Maj Lindström.

Första gången jag gick över Davidhallsbron efter att bronsskorna placerats ut så vandrade jag fram och tillbaks längs kanterna och tittade. Ja, letade. Nej, där står inga skor som hyllar Olav Gerthel. Men det finns fortfarande gott om plats och det är också meningen att de hittills nitton par skor som står på bron ska kompletteras med ytterligare skor efter fler Malmöartister. Vad kan vara mer lämpligt i år än att minnas och hylla Olav Gerthel med ett par bronsskor på Davidhallsbron i Malmö, när han den 28 juni 2015 skulle ha blivit 100 år?

(Ur boken ”Från Mozart till Vårvisan. Olav Gerthel”, utgiven 2015)

Lämna en kommentar