Erikssons kepsar på resa i världen

Med mina kepsar är det som med trädgårdstomten i filmen om Amélie från Montmartre. Ni vet den där tomten som stod i trädgården hos Amélies pappa men plötsligt försvann. Efter ett tag kom foton med posten där tomten blivit fotograferad på olika platser i världen. Också jag väntar på vykort – från mina försvunna kepsar. Var finns ni? Tas ni väl om hand av era nya ägare?

Exakt hur många kepsar som försvunnit har jag tappat räkningen på. Olika tjocka, ibland tyg runt om och ibland med luftöppning – alla svarta i modell baseballkeps. Minns att jag förra sommaren, när ännu en försvann, köpte en ny keps hos Bäckströms hattar o mössor i Ystad. Hösten 2007 fick Ystadkepsen följa med till Israel. Där också den försvann…

Var det på Tel Avivs bästa falafel-ställe (tips från redaktionen för Wallpaper)? Eller råkade jag förlägga den på Hotel Cinema, en ombyggd före detta biograf? Ligger kepsen på bordet i en lägenhet i ett av alla dessa vita hus i bauhaus-stil, som satt särprägel på Tel Aviv? Har den ännu en gång fått följa med och höra klezmergruppen Oy Division på klubben Levontin 7?

Lissabonkeps

Min allra senaste keps, en riktig lyxkeps, ibland får man kosta på sig, inhandlades 2014 hos Chapelaria Azevedo Rua i Lissabon. Den kepsen finns kvar, ännu så länge. Foto: Bengt Eriksson.

Jag förstår kepsen, som föredrog värmen i Tel Aviv före vintern i Skåne. Men hamnade den på ett judiskt eller palestinskt huvud? Kepsen kan ligga i en blodpöl på Västbanken eller Gazaremsan…

I ett stånd på Allenbygatan köpte jag ännu en ny keps. Den fick nyligen följa med en vecka till Paris och där försvann den. Det måste ha varit på rue de Rivoli, på väg mot skivaffären Fnac vid Bastiljen. Kepsen hade väl fått smak på rödvin, café avec calvados och citrontårta.

Får hoppas att den tillbringar sina förmiddagar på diverse caféer i Paris med kaffe och croissant och att kepsens nye/a ägare tar med den till Pariskonserten i maj med den franska sångerskan Camille – något av det roligaste och bästa i musikväg just nu!

För kepsen sitter väl inte på huvet till någon turist? Typ en amerikan, så att den hamnat i… säg, Denver?!

Den nyaste kepsen, inköpt i Paris, var i förra veckan i Stockholm och såg utställningarna med Andy Warhol (Moderna Museet) och Toulouse-Lautrec (Nationalmuseum).

Kepsen rekommenderar bägge, även om Warhol-utställningen handlar mer om fenomenet än konstnären. Vad gäller Toulouse-Lautrec undrar kepsen och jag varför han gått till historien som bordellmålare? Han var ju en människoskildrare. Toulouse-Lautrec porträtterade periferins människor, som de finare människorna både utnyttjade och såg ner på.

(Ystads Allehanda 2008)

2 svar till “Erikssons kepsar på resa i världen

  1. Susanne Gerthel

    Härlig textSusanne

    Date: Fri, 6 Feb 2015 10:14:11 +0000 To: susannegerthel@hotmail.com

    Gilla

  2. erikssonskultur

    Tack, söta.

    Gilla

Lämna en kommentar