Olsson galleri: Dahlqvists järnhandel, Vollsjö

Läs mer om Dahlqvists järnhandel, sen (längre bak än) minnenas tid i Vollsjö.  Foto: Birgitta Olsson 2012

Ett svar till “Olsson galleri: Dahlqvists järnhandel, Vollsjö

  1. Sigvard (Sigge) Birgersson

    Jag minns mycket väl Dahlkvists järnhandel på torget i Vollsjö, jag har varit där många gånger och handlat skruv, spik och verktyg åt min far som hade gård i Vallarum. Dahlkvist hade ett mycket brett sortiment som täckte allt som bönder och hantverkare behövde. Men tiderna förändras och nu handlas det i byggvaruhus som har lägre priser.
    Det jag saknar mest i Vollsjö är Stationshuset och jag fattar inte att man kunde riva detta kulturminnesmärke. Varje vecka i 4 år åkte jag till realskolan i Tomelilla och sedan i 3 år till Malmö när jag gick på högre tekniska läroverket, och där hade jag en lärare som var gift med piratens syster.

    Gilla

Lämna en kommentar