Årets hittills fem bästa översatta deckare och annan krimi (av dem som Bengt Eriksson hunnit läsa fram till oktober 2015)
Megan Abbott: Om du vågar (Bokfabriken, övers: Ylva Stålmarck)
Stark berättelse som blir en analys i snudd på Joyce Carol Oates-klass av det våld som verkar vara inbyggt i det amerikanska samhället.
Paula Hawkins: Kvinnan på tåget (Massolit, övers: Jessica Hallén)
Psykologisk skildring av en kvinna som dricker för mycket (förlorat både jobb och man) och varje dag tar förortståget in till London för att allt ska vara som vanligt.
Lene Kaaberbøl & Agnete Friis: Näktergalens död (Bonniers, övers: Margareta Järnebrand)
Genom författarduons återkommande Röda kors-sjuksköterska görs ännu en dubbelskildring av livet för flyktingar i deras hemland (här Ukraina) och Danmark.
Monica Kristensen: Kolbarnet (Leopard, övers: Ulf Gyllenhak)
En flicka försvinner från ett dagis på Svalbard: liten kriminalitet – så knappast ett brott väl? – men det är vinter, februari och bitande kallt.
Tony Parsons: Murder Bag (EA Förlag, övers: Gabriel Setterborg)
Polisroman som med sin hårda noir-stil ansluter till Storbritanniens tradition av omplanterade hårdkokta amerikanska deckare.
Bubblare:
Ian McEwan: Domaren (Brombergs, övers: Niclas Hval)
Extra välskriven krimigränsen med en kvinnlig domare som kallas in när en 17-årig pojke (Jehovas vittne) vägrar att ta emot en blodtransfusion.
Fred Vargas: Cirkeltecknaren (Sekwa, övers: Cecilia Franklin)
Märklig roman där den lika märklige kommissarie Adamsberg funderar på varför någon ritar cirklar runt föremål på Paris gator.
Jussi Adler-Olsen: Den gränslöse (Bonniers, övers: Leif Jacobsen)
Senaste romanen om de tre minst sagt annorlunda medarbetarna på polisavdelning Q i Köpenhamn: Carl, Rose och Assad.
Oj vad du är flitig .Har försökt nå dig .När kan vi ses ?Susanne
Date: Mon, 12 Oct 2015 09:32:02 +0000 To: susannegerthel@hotmail.com
GillaGilla