Försök till kort version av en alldeles för lång historia (om Kivik Art)

Tre punkter, allra först:

1) Nej, det går inte att stå högst uppe i Gormleys torn och speja in till Ulf Lundell, ens med den starkaste kikare. Det kan flera tusen Kivik Art-besökare intyga.

2) Kivik Art ligger inte inom Stenshuvuds nationalpark utan på privat mark. Allemansrätten gäller förstås men om man skäller på Kivik Art så ifrågasätter man samtidigt en privat markägares rätt att bestämma över sin egendom.

3) Kivik Art kan inte heller kallas svartbygge. Varje verk har uppförts efter kontakt med och godkännande av Simrishamns kommun.

Film med/om Antony Gormleys så kallade ”torn” och andra arkitekturskulpturer på Kivik Art.

Ulf Lundells första rättsliga klagan gällde att betongtornet saknade bygglov. Kommunen hade inte tyckt att det behövdes. Året var 2008. Efter att ha vandrat den långa rättsliga vägen – Länstyrelsen, Förvaltningsrätten, Kammarrätten och Högsta förvaltningsdomstolen – så vann Lundell. Det krävdes bygglov, enligt rättsväsendet, eftersom tornet ansågs vara en byggnad. Ett preliminärt bygglov utfärdades då av Simrishamns kommun och vandringen genom rättssystemet kunde börja om på nytt.

Oavsett vilken åsikt man har så går det inte att se något slut på matchen Ulf Lundell vs. Kivik Art. Finns det ens något slut? Och någon vinnare? Eller bara förlorare? Länstyrelsen har nu skickat tillbaka frågan till Simrishamn kommun med kommentaren att tornet får anses vara permanent och därför går det inte att ge ett preliminärt byggnadslov.

Kivik Art hade kunnat överklaga beslutet men valde att inte göra det. Istället håller en detaljplan på att utarbetas med syftet att Kivik Art Centre ska kunna bygga stipendieateljéer för arkitekter och konstnärer. Vad händer när planen är klar? Då kan Simrishamns kommun utfärda ett – permanent – bygglov. Som sagt, det tar aldrig slut.

Betongramen, förresten, som Lundell allra först klagade på, är sen sommaren 2009 tillbaka på åkern utanför hans hus. Nu i sommar, 2014, ska ännu ett nytt skulpturalt verk – den här gången av den amerikanske konstnären Sol LeWitt – uppföras på Kivik Art. Verket består av 4000 vita betongblock som tillsammans bildar nio – säger 9 – torn.

Jovisst, det finns ett visst mått av ”barnslighet” i det som händer på och kring Kivik Art, hos bägge parter.

PS. I maj meddelade Kivik Art Centre att uppförandet av Sol Le Witts skulptur ”9 Towers” måste flyttas till nästa sommar. Tornbråket har medfört problem med sponsorer och finansieringen är inte klar. Ska det kallas en delseger för Ulf Lundell?

(Ur boken ”Skrönikor från Färs / Piraten bodde också här”, utgiven av Förlaget Orda 2014)

Lämna en kommentar