Juleljusupplysning

Så mycket man lägger märke till när man åker buss istället för att hålla i bilratten. Med anledning av en julmiddag tog jag härom kvällen bussen in till Malmö, satt med näsan mot fönstret och tittade ut. Överallt lyste det, glittrade och glimmade från fönster, husfasader och trädgårdar.

I fönstren fanns en tänd julstjärna och/eller ljusstake, i något fönster dessutom en lysande jultomte. I trädgårdarna stod renar med slädar och en lysande häst! Granar, andra träd och buskar hade juleljusslingor, även husnockar och hela hus lystes upp av slingor. Ljust, fint och stämningsfullt i Skånes vintermörker.

Framsida SkrönorOch så inspirerande att jag strax tog en runda med bilen för att kolla julbelysningen kring Sjöbo-Hörby.

Detta är en av skrönikorna i boken till vänster. Nu äntligen tryckt och ute! Om någon vill inhandla boken så finns den hos AdLibris och Bokus. Kan även handlas direkt från mig – fast jag har ännu inte fått några ex.

Jag såg tomtar som klättrade på husväggarna och renar som parkerat släden på taken för att släppa ner tomten genom skorsten, gröna ljusdiodgranar på tak och väggar, röda, vita och gröna slingor i buskarna och runt fönstren eller lindade kring flaggstången!

Nog blir det allt mer julupplyst för varje år? Då tänker jag inte på dem som man läser om, de som tänder upp hela huset och fyller gräsmattan med tomtar, renar och slädar. I Strängnäs, Bjärred och även Lund ska det finnas såna julehus. (Om du har tips på ett riktigt julupplyst hus i min närhet – mejla, så jag kan åka och titta!)

Nej, jag tänker på att det inför julen 2007 lyser överallt, i varje hus och trädgård, åtminstone ska det vara en liten slinga i en buske. Varför? Jag slängde ut frågan på en mejllista för journalister och fick svaret att det beror på inflytande från USA. Någon skrev att det såg så trevligt ut i en TV-serie att han köpte en ren med släde.

Men är det hela sanningen? ”Mörkret” svarade en annan. Där, tänkte jag, börjar vi närma oss något. Som köksbordsfilosof tror jag att julbelysningen har flera orsaker, från EU till lågenergi. Det som bestäms, det bestäms så långt borta (i Bryssel) att folk markerar revir.

Här bor jag! Svenska städer har inte heller – sen gasbelysningen! – varit så nedsläckta. För miljön må det vara bra med lågenergilampor – men inte för människan! Det blir mörkt, utomhus som invärtes. Många tar då chansen att till jul lysa upp mörkret och livet.

Mejllistan protesterade också. Alla dessa lampor när vi ska tänka på miljön, sänka inomhustemperaturen och köra miljöbilar! Fast när jag ringer Sjöbo kommun – allt fler kommunala träd lyser också allt mer – så säger man att de flesta har bytt till energisnåla ljusdioder. Kommunens säkringar håller fortfarande, trots att Sjöbo kommun lyser ljusare än någonsin i juletid!

Bengt Eriksson ska ta fram sin lysande julälg!

(Ystads Allehanda 2007)

Lämna en kommentar