I CD-spelaren: Fanny Gunnarsson Quartet

Fanny Gunnarsson Quartet
Same Eyes As You
(Volenza)

Fanny GFanny Gunnarsson sjunger och spelar piano som i duett. Karolina Almgrens sopransax samspelar så nära rösten men främst pianot att tonerna förenas och blir unisona. Också Kristian Rimshults kontrabas och Hannes Olbers trummor följer pianots tonslingor så att kvartettens musik kan beskrivas som följa-fanny-jazz.

Hon har gjort alla låtar, drygt hälften med texter och övriga alltså instrumentala.

Redan förstaspåret ”Travelling” får mig att lyssna till lite extra inför hennes annorlunda sång, som pendlar mellan mörkare och ljusare röstläge. Medan pianotonerna liksom funderar på och kommenterar orden hon sjunger, söker sig framåt likt varsamma fötter på okänd mark.

Samma sak med saxofonen, som letar i röret och livet efter melodiska tonslingor, både lågmälda och mer intensiva.

Den drömska melodin med sin exakta titel ”Dröm” är ett bra exempel på där Gunnarssons piano och Almgrens sax spelar ton i ton. Saxofonens toner kan också – som i inledningen till ”F-Song” – följa kontrabasens.

”F-Song” är dessutom lekfullt gjord: melodin innehåller endast bokstäverna = tonerna i Fannys namn. Även låten ”0417-14703” har kommit till på ett skojigt sätt: den bygger på de toner som hörs på mobilen när Fanny ringer hem till pappa i Tomelilla.

Den folkmusikaliska ”Ingen ordning” är hennes version av jazz på svenska. Och i sistaspåret ”When It Peaks” spelar saxofonen så fint och nära ihop med Fanny Gustafssons röst igen att tonerna blir ett och samma fast mer och större.

Melodiskt men avbrutet melodiskt. Rytmiskt men stilla. Försiktigt förmedlade stämningar. Fanny Gunnarsson bjuder med sin kvartett – och lyssnarna – på en resa som precis har börjat men kan bli mycket lång.

(Lira 2014)

Lämna en kommentar