Prosa och dikt samt litta sång och musik på Litteraturrundan

Litteraturrundan i Skåne (i år den 6–7 maj) måste hållas vid liv! Åtminstone ska jag bidra med det lilla jag förmår. Medverkar bägge dagarna i år på Vollsjö Mill med gitarristen Per Söderhielm, tänk inte Vollsjö-Frenninges Simon & Garfunkel utan snarare Spider John Koerner och Dave Ray (fast det är ta i, för min del i alla fall, det också) eller Frenninges Robert Johnson & Gloson.

affisch_LR_litteraturrundan_A4_2017Det blir prosa och dikt samt litta sång och musik; första dagen mest om Vollsjö-Frenninge med omnejd och lite Aten, andra dagen mer Aten men också lite Vollsjö-Frenninge, och allra mest eget fast nog lite andras texter också.

Bl a tänkte jag läsa följande sång – ja, egentligen en sång, men det skulle krävas The Band eller bandet Nu från Lövestad för att backa upp mig i den så det blev nåt – så jag ska istället deklamera texten, i snabb takt.

Välkomna!

Till en melodi mitt emellan Sheryl Crow och Bob Dylan

jag vill inte strosa långsamt nerför Sunset Boulevard
jag vill inte vandra genom London i natten när tunnelbanan slutat gå
jag vill inte åka taxi ner- och uppför Mushins gropiga gator i Lagos
jag vill inte gå vilse i de arabiska gränderna i Marseilles
jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

jag vill inte äta kalakukko på Tractor-restaurangen i Hesa
jag vill inte möta president Bourguiba på en landsväg utanför Sousse
jag vill aldrig återvända och se förödelsen i Aleppo
jag vill inte ha en ljummen sup klockan 9 på en skola i Ålborg
jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

jag vill inte bli jagad av vampyrer i Timisoara
jag vill inte äta fler jättestora bakelser på stående fot i Prag
jag vill inte gå på svartklubb i New York klockan 02
jag vill inte ens möta Neil Young på Greyhoundstationen i Buffalo
jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

jag vill inte leta förgäves efter husnummer på någon gata i Tokyo
jag vill inte se de sönderbombade regeringskvarteren i Oslo
jag vill inte klättra uppför de nio musernas kulle i Aten
jag vill inte äta lunch hos De tre pralinerna i Norrtälje
jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

jag vill inte handla friterade insekter på matmarknaden i Peking
jag vill inte åka spårvagn upp- och nerför backarna i Lissabon
jag vill inte leva livet på Andra långgatan i Göteborg
jag vill inte ens dansa close med Jane Birkin på Les Bain Douches i Paris
jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

jag vill inte byta blöjor på Joel vid Checkpoint Charlie i Berlin
jag vill inte prata och spela skivor på Radio Syd i Gambia
jag vill inte hänga med Dan Turèll på hans vandringar längs gatorna vid Vesterbro torv
jag vill inte äta fyrkantig pytt-i-panna-pizza på en kvarterskrog i Rom
jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

ja, jag vill bara leva ett lugnt liv vid Storgatan i Vollsjö

(2017)

One response to “Prosa och dikt samt litta sång och musik på Litteraturrundan

  1. Bravo!

    Gilla

Kommentera

