Herr Holm och fröken Karin

Ingvar Holm
Fröken Karins Världshistoria
ORD möter TON möter BILD
(Carlssons)

Så är också bokens titlar: först kommer konstnären Karin Sverenius (numera med tillägget -Holm) och utifrån henne breddar och öppnar sig bokens vindlande text, precis som en essä ska vara, till att dessutom handla om, skriver Holm i bokens prolog, ”musikens möjligheter att uttrycka vad inte litteraturen kan, om bildkonsten unika konkretion jämfört med andra konster och mycket annat”.

Ett ungt sätt att skriva, nyfiket och upptäcktslystet, liksom utan – och utom – gränser och regler. Och romantiskt, inte minst romantiskt.

Jag, som har ett mjukt, sentimentalt hjärta, uppskattar Ingvar Holms närmast tonårssvärmiga skildring av det första – eller var det andra? – mötet med Fröken Karin i samband med ”Allkonstakademien” på Österlen. Han kallar henne så, Fröken Karin, det blir som en gammeldags uppvaktning.

Att förälskelsen och kärleken är så påtagliga förlåter att maken skrivit en hyllningsbok om och till sin hustru. Om förlåter nu är rätt ord, för Karin Sverenius-Holm är en makalös konstnär som förtjänar denna stora praktbok.

ingvar-holmMånga andra namn ur konst, litteratur och musik – som Wille Weberg, Ola Hansson, Hjalmar Gullberg, Arne Jones, Picasso, Ulla Viotti, John Lennon, Lena Cronqvist, Jean Bolinder och Göran Greider, för att bara nämna några i ingen ordning alls – passerar revy. Men det är precis vad de gör: andra artisters verk, oavsett konstart, blir bollplank för Fröken Karins konst.

Det kan också beskrivas så här: varje konstnärligt uttryck lever vidare som en – nej, inte efterapning men – influens hos andra konstnärer. Ett slags konstnärlig livsdialog.

Här ges ett bra exempel på detta, när Ingvar Holm beskriver hur John Everett Millais 1800-talsmålning av den drunknande ”Ofelia” fick svenska efterföljare och uttolkare i form av Erik Lindegren (poesi), Birgit Åkesson (dans) och Karl-Birger Blomdahl (musik). Poeten Gösta Oswald, som 1950 drunknade utanför Visby, blir en svensk parallell till Ofelia.

Men viktigast är ändå Karin Sverenius-Holms egna målningar. De är ordagrant egna. Bara att bläddra i boken och se – ja, fästa blicken på – alla hennes målningar, så många, på sida efter sida, är minst lika svindlande som att läsa texten.

De flesta målningar är från slutet av 90- och framför allt 2000-talet – de senaste årens produktivitet har ju varit otrolig – men utgångspunkten är de tidiga porträttmålningarna från 70- och 80-talen.

Så noggrant gjorda, så levande, i tryck på papper kan jag nästan få för mig att vissa av dem måste vara fotografier. Titta bara på den lilla flickan som blåser på en utblommad maskros! Eller se de öppna fönstren på en vägg i lasarettets barnavdelning i Malmö! Autentiska, som riktiga fönster med verkligt liv utanför.

Den här minutiösa tekniken tar Karin med sig också till sina övriga och senare målningar. När hon vill, det bör påpekas. Det är som om motivet bestämmer teknik och stil. Eller stunden, själva målningsögonblicket.

Här finns flera närmast fotorealistiska målningar: självporträtt, fiskedon, en sil och av Ingvar Holm, Gösta Vitestam och Fritiof Nilsson vid ett restaurangbord som är överfullt med vin- och spritbuteljer.

Men det finns också impressiva – snarare än impressionistiska – självporträtt, där konstnären fångat sig själv i stunden och känslan. Liksom ”Porträtt av Edgar Allan Poe” och katedralmålningarna från Chartres och Quimper, så mångtydigt otäcka, så kännbart drabbande.

En av mina favoritmålningar, de blåa dubbelkatterna i fönstret, placerar sig mitt emellan.

I ett kapitel skriver Ingvar Holm om ”magisk realism” – utan att definiera begreppet. Så kan man också karaktärisera vissa målningar av Karin Sverenius-Holm, om man just låter bli att definiera.

Även färgerna växlar. Hon kan måla med klara, direkta färger med var sin tydliga plats på tavlan. Men färgerna kan också vara mörkare, mer grumliga och gå i varann.

(Ystads Allehanda 2010)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s