Miriam Aïda – från Sverige via Portugal till Brasilien (och väl Afrika också)

Miriam Aïda
Quatro Janelas
(Connective)

Miriam litenAtt så många rytmer, handspelade av Ola Botzén och Finn Björnulfson på så många slagverk (det krävs sex CD-häftesrader för att räkna upp dem), kan svänga både så mycket och så mjukt.

Genom rytmerna klingar toner från Mats Anderssons gitarrer (sjusträngad och sexsträngad samt fyrsträngad cavaquinho) och ovanpå musiken sjunger Miriam Aïda som en fado- eller sambadiva.

Ja, en smaksak om resultatet hamnar i Portugal eller Brasilien. Melodierna är deras egna, gjorda i Sverige av nämnda gruppmedlemmar samt Måns Mernsten, som även finns med på klaviaturer. Medan de fått hjälp från Brasilien (av Etel Frota, Adriano Sydor, Alexandre Lemos och Thiagu Gentil) med portugisiska texter.

Har Miriam Aïda sjungit bättre? Har brasiliansk sång och musik från Malmö varit mer personlig?

Provlyssna på vilket spår som helst i den här märkliga lugnsnabba taktarten – fast helst kanske ”Poeira de Estrelas” och ”O Meiro” – och hör Aïdas röst flanera, dansa och skutta framåt med Anderssons ljust klirrande sologitarr bredvid sig, som om de går arm i arm.

Då är det som mest spännande: när sången inte har ett harmoniinstrument att luta sig mot utan sjunger och svävar fritt. Bonus: de lika märkliga som egna och bra tolkningarna av Bob Marleys ”Stiff Necked Fools” och främst David Bowies ”Starman” (båda med portugisisk text).

Fredrik Kronkvist medverkar också, på flöjt.

(Hifi & Musik 2016)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s