Ingen kunde vara så sorgsen när hon var glad

Ulla Billquist
Den kompletta…
17 CD med samtliga inspelningar 1929-1946
(Vax Records)

Ulla BSkivbolaget citerar mig på omslaget till ”den kompletta” boxen med Ulla Billquist-inspelningar. Jo, jag minns när jag utnämnde henne till ”en svensk bluessångerska”; inte musikaliskt men vad gäller all den känsla som hon alltid la in i sången – ja, i varje ord och ton. Fortsatt citat:

”Hon skrev inte sina sånger och texter själv, men hon förvandlade schlagersången till konst och poesi för att hon vävde in sig själv och sina erfarenheter i sina sånger. Varje sång blev ´en livets sång´, en berättelse om livet från födelsen till döden.”

På CD-boxens omslag jämförs den svenska schlagersångerskan Ulla Billquist, född i Eslöv 1907 och död i Stockholm 1946, dessutom med den franska vissångerskan Edith Piaf. Det kan också stämma, de hade samma sköra, blottlagda utsatthet i rösterna. Men för mig är hon mer av en svensk Bessie Smith eller Ma Rainey.

Dessa sjutton CD ska innehålla allt klingande material som finns med Ulla Billquist, såväl hennes mest kända inspelningar – till exempel ”Min soldat förstås” och ”Kring de små husen i gränderna vid hamnen” – som en outgiven inspelning av tangon ”Bagateller”, där hon kompar sig själv på piano. För att nämna tre spår av sammanlagt 432!

Jag är ingen stor kännare av Ulla Billquist men jag är en älskare. Jag älskar hennes röst som förmedlar livet med alla dess dimensioner och aldrig döljer svärtan och smärtan, för att hon väl inte kunde annat än sjunga som hon mådde. Som min hustru säger: ”Hon var ingen lycklig kvinna”.

Nej, ingen kunde vara så sorgsen när hon var glad – som Ulla Billquist. Och om den stämmer, den uppgift som finns i boxens CD-bok om hennes självmord, då förstår jag ännu bättre att hennes stämma var svart och hjärtat fyllt av blues. Människors fördomar har tagit livet av alltför många. Men vem var kvinnan, som ska ha legat vid Ullas sida och försökt ta livet av sig samtidigt, men som överlevde?

(Hifi & Musik 2010)

Kommentera

