Min kulturlucka 2015: Kenta Gustafsson

Jag hade både glömt och inte glömt. Känslan fanns kvar i minnet men inte i kroppen. De var ju också färre som sjöng då, när jag senast befann mig i publiken och Hammarby spelade på (gamla och nu rivna) Söderstadion.

Kenta Gustafsson (1948-2003) gjorde melodin och sjunger men Aapo Sääsk skrev texten till ”Just idag är jag stark”. Efter Kentas död har låten hörts i högtalarna före varje hemmamatch med Hammarbys fotbollslag. Kenta börjar sjunga från skivan men tonas snart ner och publiken tar över.

Det var mäktigt – att den 25 oktober 2015 vara på nya Söderstadion (Tele 2 Arena för utomstads) när 30 627 personer (exklusive Malmö-klacken) bildade denna jättekör.

Kenta Gustafsson och publiken sjunger ”Just idag är jag stark” på Söderstadion den 25 oktober 2015.

Individen överlämnade sången till kollektivet som återlämnade den till varje individ som har och känner det som i texten: ”Just idag är jag stark / just idag mår jag bra… ”

En för alla, alla för en! Individen för kollektivet och kollektivet för individen. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Allt vad i viljen att människorna skola göra eder, det skolen i ock göra dem.

En fotbollskampsång för Hammarby och, som den kallats, ”Södermalms nationalsång”. Men i mitt hjärta framför allt en solidaritetssång för och med alla som stretar på trots dåliga odds, som inte mår bra men aldrig ger upp.

Det är vad sången ”Just idag är jag stark” – obs! idag – betyder för mig. Och vad det innebär att vara ett Bajen-fan forever, trots att jag nu bott längre i Skåne än i Stockholm. Varken det ena eller det andra går ur.

(YA 2015)

Kommentera

