Tillbaks till London

Vad tycker jag mest om – att komma till en ny stad eller återkomma till staden? Nej, det går inte att jämföra. Men jag tycker mycket om att försöka lura mig själv att jag bor i en annan stad: kunna flanera, åka buss och tunnelbana utan karta, ha favoritfik, favoritbokhandlar och skivaffärer (det senare mest förr i tiden).

Som London. Måste ha varit här plus plus 20 gånger. Först 1964, då jag såg Rolling Stones på Alexandra Palace. Jo, mycket nostalgi. En poplåt, från “A Nightingale Sang in Berkley Square” och framåt, spelar på varje gata. Också mat, den som servera(de)s på Londons gamla caféer. Många är borta – som favoriten Johnny´s i Covent Garden och den ”greasy spoon” på Portobello Road där min hustru och jag åt förra gången i London. Så första kvällen får det bli fish & chips på George´s Portobello Fish Bar.

London är inte samma modestad som den var för mig ända in på 80-talet. Legendaren Paul Smith kan få ett besök – annars nöjer jag mig med varuhuset Primark, klädernas Lidl och varuvagnarnas eldorado. Med tanke på dess etiska policy – se hemsidan – är det en gåta att Primark kan ha så snygga och billiga herrstrumpor (samt skjortor, kavajer, klänningar – allt).

Notting Hill minst

Notting Hill, London 2015. Foto: Bengt Eriksson.

Vidare längs Oxford Street till David Hockney-utställningen på galleriet Annely Juda Fine Art. Jag älskar den ”osynliga” kontrast och kommentar som finns på arbetarungens 60-talsmålningar av det slöa, rika livet vid poolen i Los Angeles. Nu har Hockney både målat och fotograferat människor i ateljén och vid spelbordet, klistrat ihop i datorn så man undrar var det ena tar slut och det andra börjar. Särskilt som fotona kan se fiktiva ut och måleriet är realistiskt. Så suveränt suggestivt!

Lunch på Regency Cafe bortåt Pimlico, ett ”spoon” som inte är ”greasy”. Billigt och typiskt men med effektiv servering och köket fullt av mästerkockar. Bord (med engelsk ”perstorpsplatta”) och stolar i ett, ihopskruvade i ett järnstativ. Egg and beans on toast (varför måste jag äta det i London men aldrig annars?), lever med bacon och white tea, of course.

Glädjen att komma in på nya, sex våningar höga bokvaruhuset Foyles på Charing Cross Road (jag minns ju gamla Foyles där böckerna sorterades efter förlag och det var omöjligt att hitta en bok)! Nu har Foyles tagit upp kampen med bokvaruhuset Waterstones på Piccadilly.

Bra sortiment hos båda (kollar poetry och crime). Foyles har snabb nätuppkoppling, som fyller caféet på femte våningen med folk som fikar, pluggar och jobbar.  Waterstones usla uppkoppling har nog bidragit till att deras café fått flytta ner till bottenplanet. Nyhet hos Waterstones är att krimi presenteras på bord med genreskyltar – som ”Blood In A Cold Climate” och ”World Crime”. Fast när Foyles har många besökare är det glesare på Waterstones, som får jobba på…

Jag tar tunnelbanan österut – till Tower Hamlets med stadsdelar som Bethnal Green, Spitalfields, Stepney och Whitechapel. På 70-talet vandrade jag här en sen kväll – mörka gränder med kedjehus – på väg till en konsert med bandet Stepney Sisters. Fattigt och nedgånget – men det är ännu sorgligare idag.

En efter en körs de ut – fattiga och arbetslösa, judar, immigranter från Indien, Pakistan och Bangladesh – för att ersättas av den nya människoart som uppkom när Margaret Thatcher fick ett politiskt barn med Tony Blair. Gamla hus som förfaller i väntan på rivning eller lyxrenovering blandas med nybyggda som inte bara är nya utan vars utseende skriker av exklusiv rikedom. Det gör ont i hjärtat. Hemskt att se. Brick Lane blir för varje besök allt mer en lyxigare uppdatering av Carnaby Street.

Före hemresan hinner jag hälsa på Cormoran Strike, numera bosatt ovanpå sin detektivbyrå på Denmark Street. Också här renoveras och rivs det, byggs höghus i glittrigt glasad betong. Hur länge ska privatdetektiven Strike klara av sina, förmodar jag, höjda hyror?

(Krönika i Ystads Allehanda 2015)

Kommentera

