Det porlar – det är (nästan) vår!

Följande hände i går.

Klockan var väl någon minut över 12 och jag hade precis varit inne i Tommys färghandel och köpt dagens Kvällsposten. Jag gick uppför backen och in i trädgården, när jag hörde ljudet av vatten: som en fors lät det, ja, som en stor älv.

Det enda vatten som finns i vår trädgård är ytjordvärmen under gräsmattan. Kunde rören ha sprungit läck? Men inte kunde väl vätskan i dessa smala rör låta som en brusande vårflod?

Foto: Bengt Eriksson.

Med tidningen i handen följde jag ljudet tills jag stod längst bort i trädgården, brevid raden av höga popplar.

Pyttesmå istappar täckte marken. Trädgrenarna liksom sträckte på sej, skakade av sej vintern och isen. Hundra, ja, tusen vattendroppar stänkte över mej där jag stod och blev genomblöt (fick sen lägga tidningen till tork på lementet).

På någon minut, bara, steg temperaturen från säkert minus 2-3 grader till kanske plus 5-6. Var det våren som kommit!? Nej, inte ännu. Men ett glädjebudskap och en föraning om…

Kanske verkar det inte så märkvärdigt, förmedlat med ord och trycksvärta. Men känslan var otrolig, enorm – helt helt underbar!

(1997)

Kommentera

