I CD-spelaren: Richard Lindgren

Richard Lindgren
Memento:
Best Of + Rare & Unreleased Tracks 1994-2010
(Rootsy)

Det dröjde innan jag begrep det och ett tag tjatade jag också om att han borde övergå till att sjunga på svenska.

Ja, ibland kan man vara dum.

Nu har jag i alla fall insett att Richard Lindgren är en av Sveriges mest egenartade folkcountrysångpoeter och en av ännu färre svenskar som inte ska dikta och sjunga på något annat språk än engelska.

Han kommer från Malmö men när han sjunger kan staden placeras i USA och England eller nånstans nere i Europa.

Samlingsboxen ”Memento” innehåller tre CD-skivor med material från 1994-2010; utgivna och outgivna låtar, alternativa versioner och livespår.

Min storfavorit, ”From Camden Town to Bleeker Street”, finns med. Och snart får jag nya favoriter: ”Five Pants and a Wink from Gwendolyn”, ”Black Morning Black Train”, ”You Know Who Your Lover Will Be”…

Spännande covers också – som “Blind Willie McTell” (Bob Dylan) och ”I´m So Lonesome I Could Cry” (Hank Williams).

Gitarr och piano, jazzblås och zigensk fiol.

Stämning: svart, svartare, svartast.

(Ystads Allehanda 2011)

Kommentera

