När popen blev min

Med anledning av en debatt om pop på Rootsy.nu så fastnade jag på Spotify, började sätta ihop en låtlista med all den popmusik, från 50- och in på 60-talet, som formade min syn på vad pop är – och vad som skiljer pop från rock.

Det blev en lång lista och den kan bli dubbelt så lång också. Lyssna om ni vill! De flesta låtarna är klassiker och när jag hörde dem första gången så gick de rätt in i mitt hjärta och där la de sig till ro. De flesta (oavsett vad detta kan orsaka hos Magnus Eriksson, som brukar få kväljningar på Rootsys forum av min musiksmak) tycker jag fortfarande är precis lika bra nu som då.

Ofta – men inte alltid, ”Venus” är t ex en jäkla marig låt – enkla sånger som perfekt fångar känslan av kärlek; de gör det med rakare och mer direkt, kanske med lite mer sentimentala ord men innehållet är precis lika djupt,äkta och gripande, som någonsin när t ex Frank Sinatra sjunger.

”När man blir kär är man alltid 17 år”, som poeten uttrycker det.

Här finns min Spotify-poplåtlista från 50- och 60-talen.

2 responses to “När popen blev min

  1. Magnus Eriksson

    Vad är det här för trams, Bengt? Jag brukar inte få kväljningar av din musiksmak. Att just den här listan innehöll åtskilligt med skräp är en sak, men det omdömet har du knappast grund för att generalisera.

    Gilla

  2. erikssonskultur

    Kul att du hittat hit också och är i god form.

    Gilla

Kommentera

