Vreeswijk gånger 2

Vreeswijk sjunger Vreeswijk
Jack Vreeswijk, Love och Mark Tholin
Ystad Teater, 14 november

Det tog lång tid, både för Jack Vreeswijk och mig. Och det har förstås varit svårare för honom. Jag skulle ju bara lära mig att höra sonens versioner av pappas visor utan att Cornelis den äldre överröstade den yngre. För Jack Vreeswijk var det något mycket mer, närmast ett livsprojekt: att förhålla sig till farsan som vispoet och artist, människa och just pappa, både ta till sig och vara sig själv.

Att Jack fortfarande envisas med att tolka Cornelis Vreeswijk måste väl vara ett bevis på att det handlar om mer än vilja. Han måste. Tvång är kanske fel ord men det måste vara livsnödvändigt.

På Jack Vreeswijks senaste album, ”Jack Vreeswijk sjunger Vreeswijk”, tyckte jag att han var på väg att lyckas. Det lät förstås Cornelis men också Jack Vreeswijk. Far och son möttes, nu började två olika personligheter att höras. I en intervju i YA härom dagen pratade Jack om att skuggan efter pappa hade blivit mindre.

Allt det ovannämnda märktes tydligt under konserten på Ystad Teater i lördags. Ett Cornelisprogram rätt igenom. Varje låt kom från pappa, antingen var det låtar som Cornelis gjort eller översättningar, några sånger av Evert Taube som Cornelis hade på repertoaren.

De var tre på scenen: Jack med akustisk gitarr, Love Tholin på akustisk sologitarr och Mark Tholin på piano och tramporgel. Nyare och mer nutida, lite visrockigare än pappas inspelningar. Varenda låt framförs också i nya arrangemang. Ett måste, verkar det som, för att stå utanför skuggan. Det är bra arrangemang, oftast långsammare än originalen, Jack Vreeswijks personlighet stiger fram. Så känns det i alla fall för mig.

Han har plockat både här och där och det finns ju mycket att välja på, i pappas produktion. ”Telegram för Lucidor”, ”Elisabeth” och inte minst ”Grimasch om morgonen” har blivit stilla ballader, det smått burdusa som ofta finns i Cornelis Vreeswijks framföranden är helt borta. Det både låter och fungerar bra.

Bättre ändå är tolkningen av ”Sjuttonde balladen” – Evert Taubes protestsång – där Cornelis i sin version betonade det grova i texten. Jack lyfter fram sorg och vemod, livets orättvisa också för en sångpoet och författare. ”Mördar-Anders”, ”Lasse liten blues”, ”Getinghonung Provençale” och ”Hopplös blues” har istället fått snabbare arrangemang, verkligen blivit akustisk rock. I den sistnämnda glänser Love Tholin på gitarren och brorsan Mark på pianot.

Han sjunger också bättre än någonsin. Rösten bottnar i Jack Vreeswijk som människa och förhåller sig på ett personligt sätt till Cornelis sätt att sjunga. Dessutom är han rolig, Jacks mellanprat slår faktiskt Mikael Wiehes.

Skämt blandas med allvar. Jack kan vara riktigt bitsk, som när han jämför det gamla råa dödstraffet (bödel med yxa) och dagens mer humana i USA (desinficerad nål i sprutan). Eller öm, som när han före ”Blues för Fatumeh” berättar om mötet med verklighetens Fatumeh. Det hade gått mycket bättre för henne än man kunde tro av Cornelis text.

Det som ändå drar ner konserten är att Jack Vreeswijk ännu inte verkar lita till 100 procent på sig själv, verkligen kan leva upp till pappa, stå här och stå här och sjunga Cornelis. Han leker och skrattar bort vissa rader, som om han inte borde ta de här orden i sin mun, som om han ju bara är lille Jack medan Cornelis var Cornelis den store.

Så onödigt! Dags att helt stiga ut ur skuggan! Finns ingen anledning att vara blygsam och be om ursäkt! Ta nu ännu ett större kliv framåt! Kanske genom att tonsätta fler av Cornelis efterlämnade dikter. Jack Vreeswijks melodi till ”Skurkar och baroner” är melodisk och vacker, mycket fin och helt annorlunda, Jacks egen.

”Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind” kommer som extranummer. Det är ju modigt. Man han fixar det, också här möts Jack och Cornelis. Det blir ett samtal mellan sonen och farsan: Vad handlar texten om egentligen? Varför skrev du den här sången?

(Ystads Allehanda 2009)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s