Di gamlaste skånska bidana

christer_lundh_01_foto_erik_ask-upmarkSå har Christer Lundh, född i Lommarp och bosatt i Hjärnarp ovanför Ängelholm, gett ut ännu ett album med – som den nya CD:n heter – ”Di gamlaste bidana” (Nordic Tradition).

Hur många skivor kan du ha gjort? Tröttnar du aldrig? Var hittar du alla bidarna?

Foto: Erik Ask-Upmark

– Det nya plattan bör vara den åttonde. Redan 1967 började jag sjunga skånska visor, i samband med ett teveprogram. Fast i teve fick jag inte sjunga på skånska förrän jag på 70-talet var med i Lasse Holmquists program. Där kunde jag till och med sjunga på göingska.

– Jag reser fortfarande runt och spelar in gamla traditionsbärare, men den här gången kommer mycket av materialet från nedteckningar på 1800-talet. Melodierna och texterna har funnits i olika varianter i både Norden och Europa, de kan ha rötter så långt tillbaka som på 1200-talet.

På det nya albumet valde du att framföra visorna i medeltidsstil (till fiol, harpa, skränpipa, rebec, krumhorn med mera). Sjöngs det så här på medeltiden?

– Man vet vilka musikinstrument som fanns – ofta instrument med en gäll ton, i stil med krumhorn. Och det finns bilder där det ser ut som om folk tog i väldigt mycket när de sjöng. Därför sjunger jag ibland lite nasalt. Men egentligen är det ju ingen som vet hur sång och musik kan ha låtit på medeltiden.

– Tidigare har jag framfört skånska visor i flera andra stilar – som folkrock och världsmusik.

Favoritbidar?

–  ”Bältet” är en favorit på den nya plattan. Den har en melodi som växlar mellan moll och dur, fast det kan ha varit kantorn John Enningen (i Höör) som tecknade ner den på det viset. När jag är ute och sjunger vill många höra ”Baltirullan” och drängbidar från början av 1900-talet.

Ofta ute och sjunger?

– Inte lika ofta numera. Och mest ensam, det finns inte kulturpengar så att jag kan åka ut med en grupp. För 10 år sen började jag starta körer som sjunger skånska visor i stämmor. Först i Lund men nu finns såna körer också Malmö, Ängelholm, Hässleholm och Ystad.

(Tryckt i Kvällsposten 2009)

Kommentera

